Kaikki tietää, että nosturit ovat hyvin tärkeitä nykyään. Varmasti ihmiset eivät edes tietää, miten vaikea oli kuin nosturit eivät olleet olemassa. Yli 4000 vuotta sitten egyptiläiset loivat ensimmäisen nosturin, koska se oli tarvittu kuljettamaan vettä. Sitten aika kuului ja nosturit muuttuivat: ensimmäisellä vuosisadalla nosturit toimivat eläimien ja ihmisten avulla.

Silloin nosturi oli vähän erilaisempi kuin tänään: sillä oli pitkä puinen nuoli joka oli yhdistetty kierrätysperiaatteella. Pyörä kulki kiedotulla köydellä, joka oli kytketty hihnapyörään nuolen yläpuolella. Koukku oli hyvin tärkeä osa koska se nosti painoa.

Keskiajalla nosturit tulivat vielä tärkeämmiksi rakennusalalla. Niitä käytettiin rakentamaan Euroopan massiivisia katedraaleja. Kaupungien ulkopuolella nostureiden avulla nostettiin kaikenlaisia asioita suurissa satamissa.

Euroopassa 20.vuosisadan alussa ensimmäiset torninosturit ilmestyivät. Euroopan kadut olivat kapeita, ja siksi korkeiden puominosturien omistus oli suuri etu istuvalla kuljettajalla yläreunassa.
Maschinenfabrik Julius Wolff & Co valmisti ensimmäisen vuonna 1908 torninosturin ja myi pian noin 10.000 tällaisia nostureita. Vähän myöhemmin, vuonna 1949 Hans Liehberr tajusi, että nopeasti koottavat nosturit eivät ole olemassa markkinoilla. Liehberr pystyi uudistamaan teollisuuden torninosturien kanssa TK-10 käsityksellä.

Ray Speedcrane Moore ja Charles Moore Chicago, jotka asuivat Yhdysvalloissa Illinoisissa loivat ensimmäisen tela alustaisen nosturin, joka oli Speedcrane. Ensimmäinen Speedcrane jonka rakensi Manitowoc oli suuri menestys, mutta lisää muutoksia tarvittiin. Roy Moore teki muutoksia Speedcrane kaasumoottorilla ja vahvisti rungostaan käyttämällä elin valuteräksen, korvaamalla alkuperäisen rakentamisen. Se oli suuri menestys.

Mennestyksen jälkeen tuli pian uusi mennestys. Vuonna 1981 Liehberr sai suuren tilauksen: hänen piti luoda 323 teleskooppinosturia pumppuaseman varten Neuvostoliitossa Siperiassa. Nosturit pian tulivat paremmiksi kuin kaikki muut nosturit markkinoilla siihen aikaan.

Täällä tavalla Liehberr on luonut koneen joka oli ensimmäinen ajoneuvonosturi, LTM 1055 S 4.

Nykyään nosturit uudistuvat joka vuosi, ja he ovat vieläkin hyvin hyödyllisiä. Ilman nostureita tänään ei ole mahdollista rakentaa taloja. On ihmellistä miten konet voivat auttaa ihmisiä!