Työn tekeminen korkeilla alueilla oli hyvin hankala, ja siksi korit ja lavat luotiin 60-luvun lopulla. John L. Grove, amerikkalainen teollisuusmies, oli henkilö joka luosi ensimmäisen antenni työtason vuonna 1970. Hän keksi ensimmäisen kuorma-auton nostolavan matkalla vuonna 1967, kun hän näki kaksi ihmistä tapettua sähköllä tekemässä työtä rakennustelineellä. Ihmiset ymmärsivät pian, että kuorma-auton nostolavan käyttö oli turvallisempi ja helppompi kuin tukirunkoja. Tämä kone pääsee helpposti myös ahtaisiin paikkoihin. Palomiehet yleensä käyttävät sitä hätätapauksessa.

Kuorma-auton nostolavalla on useita osia ja on erilaisia korija ja lavoja markkinoilla. Niitä kutsutaan henkilönostimeeksi työtasoksi, joka englannin kielellä on a
erial work platforms (AWP). Kuorma-auton nostolavalla on hissi joka kuljettaa ihmisiä, tällä tavalla he voivat tehdä työtä korkealla työmaalla helpposti.



On olemassa erilaisia kuorma-auton nostolavoja. Täällä voit lukea vähän niistä.

Kuorma-auton nostolava on kuin kompromissi itsekulkeva nostolavan ja vedettävä nostolavan välillä.Tunnetuin nostolava on ehkä itsekulkeva nostolava, joka voi liikkua yksin. On olemassa myös kuorma-auton nostolava joka voi toimia kuin perävaunu, se voi tehdä pitempi matka kuin itsekulkeva nostolava. Sitä käytetään julkiseen valaistukseen.

Nostolavat koostuvat kolmesta osasta: työtasosta, laajennettavista rakenteesta ja alustasta.
Kuorma-auton nostolava voi nostaa kuormia erilaisilla tavoilla, ja siksi siillä on erilaisia mallia: on olemassa leikkaava nostolava, vedettävä nostolava, nivelletty nostolava, teleskooppinen nostolava jne. Teleskooppi nostolavat noustavat kuormia hyvin korkealle, siksi ne ovat hyvin hyödyllisiä työmalla luoksepääsemätömillä korkeilla paikkoilla.
Nostolavat käytetään myös varastoissa ylläpitoon.