Työn tekeminen korkeilla alueilla oli hyvin hankala, ja siksi korit ja lavat luotiin 60-luvun lopulla. John L. Grove, amerikkalainen teollisuusmies, oli henkilö joka luosi ensimmäisen antenni työtason vuonna 1970. Hän keksi ensimmäisen kuorma-auton nostolavan matkalla vuonna 1967, kun hän näki kaksi ihmistä tapettua sähköllä tekemässä työtä rakennustelineellä. Ihmiset ymmärsivät pian, että kuorma-auton nostolavan käyttö oli turvallisempi ja helppompi kuin tukirunkoja. Tämä kone pääsee helpposti myös ahtaisiin paikkoihin. Palomiehet yleensä käyttävät sitä hätätapauksessa.
Kuorma-auton nostolavalla on useita osia ja on erilaisia korija ja lavoja markkinoilla. Niitä kutsutaan henkilönostimeeksi työtasoksi, joka englannin kielellä on aerial work platforms (AWP). Kuorma-auton nostolavalla on hissi joka kuljettaa ihmisiä, tällä tavalla he voivat tehdä työtä korkealla työmaalla helpposti.
On olemassa erilaisia kuorma-auton nostolavoja. Täällä voit lukea vähän niistä.
Kuorma-auton nostolava on kuin kompromissi itsekulkeva nostolavan ja vedettävä nostolavan välillä.Tunnetuin nostolava on ehkä itsekulkeva nostolava, joka voi liikkua yksin. On olemassa myös kuorma-auton nostolava joka voi toimia kuin perävaunu, se voi tehdä pitempi matka kuin itsekulkeva nostolava. Sitä käytetään julkiseen valaistukseen.
Nostolavat koostuvat kolmesta osasta: työtasosta, laajennettavista rakenteesta ja alustasta.
Kuorma-auton nostolava voi nostaa kuormia erilaisilla tavoilla, ja siksi siillä on erilaisia mallia: on olemassa leikkaava nostolava, vedettävä nostolava, nivelletty nostolava, teleskooppinen nostolava jne. Teleskooppi nostolavat noustavat kuormia hyvin korkealle, siksi ne ovat hyvin hyödyllisiä työmalla luoksepääsemätömillä korkeilla paikkoilla.
Nostolavat käytetään myös varastoissa ylläpitoon.
Kommentit