On erilaisia rakennuskoneita markkinoilla, ja ne ovat hyvin mielenkintoisia. Kaivurikuormaaja on välttämätön rakennuslaite. Se on kaivinkoneen ja kuormaajan yhdistelmä. Koneella on kolme osia: lapio-ämpäri, kaivin ja traktori.

Kone toimii dieselmoottorilla joka tekee mahdollista sen liikkumisen ilman vetääminen. Sen osia ovat hyvin tärkeitä koska niillä on oma vältäämätön toiminta, ja ne yhdessä tekevät koneet tehokkammiksi.

Ensimmäisen kaivurikuormaajan rakensi Whitlock Bros niminen yritys Essexissä, Englannissa. He rakensivat myös liitteen koneihin, joka oli kytketty Fordson Major maataloustraktorin vuonna 1951. Vuonna 1952 he luosivat hydraulinen kuormaajan, luomalla ensimmäisen traktorikaivurin, joka on eräs kaivurinkuormaaja tyyppi. Monet ihmiset luulivat nykyään, että JCB oli kaivurikuormaajan keksijä, mutta se ei ole totta. Kuitenkin tänään JCB on tunnetuimpi kuin Whitlock Bros, ja esimerkiksi JCB kauhatraktorit ovat hyvin tehokkaita.

Mutta miten tämä tapahtui? Joseph Cyril Bamford, JCB englantilaisen tuotemerkin luoja osti kaivurinkuormaajan joka Whitlock Bros luosi ja lähetti sen kotiin koska hän halusi kokeilla sitä. Vuonna 1953 Bamford rakensi ensimmäisen kaivurin liitetiedostona. Vuotta myöhemmin JCB alkoi myydä kaivureitä, jotka voidaan liittää Fordson Major tai Nuffield traktoreihin. Vuonna 1958 JCB valmisti ensimmäisen täysin kaivurinkuormaajan. Samaan aikaan toinen valmistaja, Case oli kehittänyt oman kaivurikuormaajan. Siis sitä huolimatta, että Whitlock Bros oli ensimmäinen yritys joka rakensi kaivurinkuormaajan, JCB ja Case olivat myös hyvin nopeita ja molemmat yritykset luovat oman koneen 1950 luvulla.
 


Nykyään kaivurinkuormaajat ovat paljon hyödyllisimpiä kuin ennen. Aluksi kaivuri alensi koko runko maahan, jalat otettiin käyttöön vähän myöhemmin. Tällä tavalla kone kykeni nostamaan raskaampia kuormia. Vuonna 1961 JCB keksi "Hydraslide". Se oli järjestelmä, joka pystyi kaivaa ahtaissa tiloissa paljon helpommaksi. Kaivurinkuormaajan lisäosat ovat myös tärkeitä koska niillä on oma vältäämätön toiminta.

Oli vain yksi onglema: oli hyvin tärkeä, että kaivurikuormaaja voisi liikkua itsenäisesti ilman kuljetusta. Ensin kone oli liitetty traktoreihin, mutta pian uusi vaihotehto oli keksitty. Vuonna 1980, nelivetoinen kone oli luottu ja se teki rakennustyöt helpommaksi.

Kauhatraktoreiden varaosia ovat vaihdettavia.